Endometriose en voeding

Endometriose is een aandoening die helaas veel voorkomt onder vrouwen in de vruchtbare leeftijd. Zelf heb ik ook endometriose en ben dus ‘ervaringsdeskundige’.

Endometriosehaarden kunnen zich bevinden op de eierstokken, het buikvlies, maar ook in of op de darmen en blaas. De oorzaak is nog niet bekend, erfelijkheid speelt waarschijnlijk een rol en oestrogeendominantie kan een oorzaak zijn. Oestrogenen zijn vrouwelijke hormonen die een rol spelen bij de menstruatie, zwangerschap en botontwikkeling.

De meest voorkomende klachten zijn: buikpijn, lage rugpijn, klachten bij ontlasting en plassen, vermoeidheid, verminderde vruchtbaarheid, stemmingswisselingen, hoofdpijn, opgeblazen gevoel en pijn tijdens of na geslachtsgemeenschap. Herken jij deze klachten, vraag dan om een verwijzing bij je huisarts en loop er niet mee door! Menstruatiepijn is namelijk niet ‘normaal’ en laat je niet wijsmaken dat ‘het erbij hoort’.

Als je de diagnose hebt gekregen, breekt een lange zoektocht aan naar de juiste behandelmethode voor jou. Het is heel belangrijk om ook naar je voedingspatroon te kijken. Zo kun je je weerstand verhogen door middel van bepaalde voeding en er is voeding die je beter kunt vermijden, omdat het ontstekingsbevorderend werkt of bijvoorbeeld je oestrogeengehalte verhoogt. Denk aan soja(producten) en tarwe.

Ik kan je hierbij helpen, samen kijken we wat voor jou belangrijk is en hoe je je nieuwe voedingspatroon op kan pakken. Daarnaast is het ook van belang dat je het complete plaatje aanpakt. Niet alleen een eventuele hormonale behandeling en je voedingspatroon aanpassen, maar ook het leren omgaan met pijn en vermoeidheid. Je grenzen aan durven geven, leren luisteren naar je lichaam. En vooral de acceptatie van de ziekte is een grote uitdaging. Hierbij kan mindfulness ingezet worden.

Voor meer informatie kun je contact opnemen of volg de  Facebookpagina’s ‘Lies Advies Coaching & Ontspanning’ en ‘Leven met Endometriose’.