Mindfulness

In januari 2016 ben ik gestart met de Hbo-opleiding Trainer Mindfulness Based Cognitive Therapy en inmiddels heb ik mijn diploma behaald! Mindfulness is een bewezen techniek die kan helpen bij het leren omgaan met bepaalde situaties, acceptatie te vinden, gedragspatronen te doorbreken en te leren leven in het NU! Ik zet mindfulness technieken in tijdens de begeleiding naar een gezond gewicht, maar ook in diverse workshops en voor kinderen.

Mindfulness heeft mij geholpen om te gaan met endometriose en een onvervulde kinderwens. Ik schrijf blogs voor o.a. de site levenmetendometriose.nl en hier lees je 1 van deze blogs:

                                         Mindful ziek zijn

Misschien denk je bij de titel Mindful ziek zijn; is dat mogelijk? Mijn antwoord daarop is volmondig: JA! Een aantal jaar geleden had ik niet kunnen bedenken dat ik het zou zeggen, maar het is echt zo. Daar gaat uiteraard wel een heel proces aan vooraf, laten we het een rouwproces noemen. Te horen krijgen dat je chronisch ziek bent, is heftig en je doorloopt alle stappen van een rouwproces.

#Ontkenning: ‘Ik kan gewoon nog alles doen wat ik altijd deed, ik blijf zo doorgaan en ben niet van mijn plan mijn leefstijl aan te passen aan mijn ziekte’.

#Boosheid: ’Waarom ik? Wat moet ik hiermee, ik wil dit niet! Ik ben boos op mijn lichaam en gefrustreerd om alles wat ik niet meer kan.’

#Het gevecht aangaan: ‘Ik ga knokken, ik wil deze pijn niet en ga er alles aan doen om het maar niet te voelen.’

#Verdriet en depressie: ‘Mijn hart doet pijn, anderen lijken door te gaan, maar mijn leven staat stil. Ik ben verdrietig, ik kan dit niet, wil ik nog wel leven?’

#Acceptatie: ‘Ik heb een ziekte, maar ik identificeer mij er niet meer mee. Het is een deel van mij geworden waar ik mee kan leven en wat mij ontzettend sterk heeft gemaakt. Ik accepteer wat er op mijn pad komt en ik leef in het NU’.

Deze stappen heb ik allemaal doorlopen en het is een lang en moeilijk proces geweest. Het zal uiteraard voor iedereen anders zijn hoe ze dit proces beleven. Er zullen mensen zijn die het snel kunnen accepteren, maar ook mensen die blijven hangen in de boosheid of het verdriet. Ze zijn niet bereid hun leven aan te passen, patronen te doorbreken en kunnen of willen het niet accepteren. Ik herken het blijven hangen in verdriet en boosheid, dat was de grootste stap: je realiseren dat je geen slachtoffer bent. Uit de slachtofferrol stappen is moeilijk, want deze rol biedt veiligheid, je krijgt aandacht van anderen en je hebt medelijden met jezelf…

Toen ik eenmaal de beslissing had genomen die rol niet meer te willen, ging ik met stappen vooruit. Ik ben toen begonnen aan een opleiding Trainer Mindfulness Based Cogntive Therapy, in eerste instantie om mijzelf te helpen en later anderen te kunnen helpen. Hoe kan mindfulness je helpen als je ziek bent? Het geeft je veel inzichten om te leren omgaan met je ziekte, om dichter bij de acceptatie te komen. Het leert je je eigen grenzen te herkennen en hier ook naar te luisteren. Je lichaam geeft je zoveel signalen waar je naar mag luisteren. Ik ben ook door blijven rennen met al mijn klachten en ging constant over mijn grenzen. Tot ik niet meer kon.

Ik geloof dat je een ziekte of een beperking niet voor niks hebt of krijgt. Het is niet dat ik het als een straf zie, of dat het mijn eigen schuld is. Maar ik herken wel de lessen in mijn aandoening en heb een andere kijk op mijn ziekte gekregen. Ik ben er nu zelfs dankbaar voor. ‘Wat? Dankbaar voor alle pijn en al die shit waar je doorheen moest, je bent gek’ hoor ik je denken. Maar ja, ik ben dankbaar. Het heeft mij zoveel gebracht, ik heb door mijn ziekte een enorme ontwikkeling doorgemaakt op persoonlijk en spiritueel gebied. Ik ben weer blij met mezelf, ben trots op mezelf en ik geniet intens van kleine dingen. Ik weet waarom ik leef en ben blij met alles wat ik nog wel kan.

Natuurlijk zijn er nog steeds momenten dat het even niet gaat. Dagen waarop ik zoveel pijn heb, alleen maar kan liggen in bed, niet kan doen wat ik had willen doen. En als ik leuke dingen ga doen, moet ik er altijd rekening mee houden dat ik de volgende dag kapot zal zijn en extra rust moet nemen. Maar het hebben van pijn brengt je juist in het NU. Voorheen was ik altijd bezig met het verleden of wat er allemaal wel niet in de toekomst kon gaan gebeuren. Ik ben een echte piekeraar. Als ik pijn had was ik boos op mijn lijf, ik werd helemaal gespannen en de pijn verergerde. Als ik nu pijn heb, probeer ik juist extra goed voor mijzelf te zorgen. Ik doe yoga of ik ga een film kijken, een boek lezen. Of ik ga op bed liggen en concentreer me op mijn ademhaling in plaats van me tegen de pijn te verzetten.

Verzet zorgt er juist voor dat de pijn wordt versterkt en dat je al je aandacht op de pijn richt. Acceptatie van dat wat er nu is, dat is mindful denken. En het heeft er ook voor gezorgd dat ik mijn aandacht meer richt op de pijnvrije momenten. En die lijken er steeds meer te zijn, ik kan zo genieten van die momenten. Acceptatie betekent overigens niet dat je opgeeft, dat je de strijd als verloren beschouwd. Nee, ik zie het niet meer als een strijd tegen mijn lichaam, maar als liefde; een houden van mijn lichaam. Ook als het pijn heeft en niet meer kan, ik hou van mij.

De 2e mindful blog ‘Let it be’ lees je hier.